Wednesday 25 November 2009

Maak breedbandmarkt innovatiever

In Dutch an opinion piece I wrote was published in "Het Financieele Dagblad". It is based on my Ecomm presentation, where I explain Free.fr's business model and philosophy. The point in the article is that Dutch broadband providers haven't innovated in the last 10 years and need to look at France to see how having only 1 product can lead to simplicity and alot of innovation. (Google Translate)


Maak breedbandmarkt innovatiever


De consument heeft genoeg van al die tientallen combinaties op het thema internet, tv en telefoon

Rudolf van der Berg



De triple play-strategie is aan een nieuwe impuls toe. Nederlandse aanbieders blijven steken in een verouderd model dat weinig zicht op vooruitgang biedt. De Franse markt toont dat het anders en goedkoper kan. Daar krijgt de klant een Mercedes voor de prijs van een Golf. Volgende week maandag 30 november is het tien jaar geleden dat KPN ADSL aankondigde in Nederland. Kabelaanbieders leverden al sinds 1995  internet zonder telefoontikken. Snel internet werd zo voor iedereen bereikbaar.
Qua internetpenetratie staat Nederland in de wereldtop. Maar het is verbazingwekkend te constateren dat in de afgelopen tien tot vijftien jaar de klant eigenlijk niets nieuws gekregen heeft. Iedere aanbieder komt met hetzelfde: internet, telefoon en televisie voor €20 tot €70. UPC heeft er 80 combinaties voor. Concurrentie tussen de twee infrastructuren leverde vooral meer bandbreedte en lagere prijzen op. Maar van echte innovatie is geen sprake.

Daar zijn twee oorzaken voor. Ten eerste ligt de nadruk op de verkeerde innovatie. Vol afgunst kijkt iedereen naar de marges van Google, Apple en Skype. Maar ondertussen vergeten ze dat die ene andere marktgigant Microsoft $4 mrd verloor op haar online diensten en de wereldwijde infrastructuur die daarvoor benodigd is.

Het succes van Google kopiëren zal niemand lukken. Een tweede fout is dat ze hun eigen bedrijfsvoering te complex maken door honderden combinaties van internet, telefonie en televisie aan te bieden. Vernieuwing is alleen al onbetaalbaar omdat het wijzigen van de systemen voor factureren en het onderhouden van klantenrelaties te complex is geworden.

Dat het ook anders kan bewijst de Franse breedbandmarkt. Deze is veel innovatiever. Alle aanbieders proberen er iedere paar maanden met iets nieuws te komen. Geen wereldschokkende diensten als Youtube,
maar wel innovaties waar de klant blij van wordt.

De aanstichter hiervoor is de nummer twee in de Franse markt: Free.fr . Dit bedrijf reduceerde alle complexiteit tot maar één aanbod en dat kost €30. De klant krijgt standaard de hoogste internetsnelheid, gratis bellen naar 100 landen en een uitgebreid pakket hd-tv.

De concurrentie vindt plaats op de gratis opties, zoals back-up, beveiligde toegang tot de wifi-verbinding van de 3 miljoen andere klanten van Free.Fr, spelletjes op de tv en zelfs voor iedere klant een eigen live tv-kanaal om wat dan ook uit te zenden. Concurrent SFR biedt vergelijkbare diensten en kwam met een gratis jukebox van 250.000 muzieknummers.

Vanuit het oogpunt van marketing kun je zeggen dat men in Frankrijk de T-Ford herontdekt heeft: Hij komt in alle kleuren als ie maar zwart is. Maar je zou ook kunnen zeggen dat ze je in Frankrijk een Mercedes met alle opties leveren voor de prijs van een Volkswagen Golf. Als de klant dan niet de stoelverwarming wil gebruiken, dan is dat zijn keuze, maar het zit er wel op en het kost niets meer.

Deze manier van concurrentie heeft als bijkomend voordeel dat de interne organisatie kan worden vereenvoudigd en gestroomlijnd. Zowel de IT-als de Sales-en Marketingafdelingen hoeven veel minder
complexiteit te managen. De gerealiseerde besparingen vinden hun weg terug in diensteninnovatie en ook in aandeelhouderswaarde. Wie is de eerste in Nederland die durft?

Rudolf van der Berg is Management Consultant van Logica Management Consulting.

Nederland staat met zijn internetpenetratie in de wereldtop, maar de klant heeft verder niets nieuws gekregen

In Frankrijk vindt concurrentie plaats op gratis opties zoals back-up en beveiligde toegang tot wifi

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.