Thursday, 6 May 2010

New blogposting at the Logica blog

I wrote a blogposting together with Gerben Mak on Innovation for ISP's for a customer and it is now also available to all on the official Logica NL blog at http://blog.logica.nl For my readers I post it here below... In Dutch, but Google has a translation:


Innovatie is hét toverwoord vandaag: dingen op een nieuwe, betere manier aanpakken, waardoor je waarde creëert. Innovatie is onlosmakelijk verbonden met transformatie: verandering van spelregels, business model, bedrijfsvoering, of beleving. Als er één wereld drijft op innovatie, dan is het de telecommunicatie. En juist hier zie je een inflatie van innovatie: elke extra verbetering lijkt minder waardevol te zijn dan de voorgaande verandering.



20 euro voor 1 gigabit en 10 voor 100 megabit, dat kost internet in Hongkong per maand. Nog een jaar of twee en in Hongkong heeft iedereen gewoon een gigabit. Met bandbreedte kan een ISP zich niet meer onderscheiden. Tien jaar lang bestond innovatie voor internetaanbieders uit het verhogen van bandbreedte. Natuurlijk, tussendoor werden telefonie en televisie, digitale tv en Video on Demand toegevoegd aan het pakket. Maar de geboden bandbreedte was het enige onderscheidende element tussen brons, zilver, goud, standard, home, premium, unlimited. Zo lastig is innoveren voor ISP's, dat ze kennelijk overal in de wereld vrijwel hetzelfde bieden, voor heel verschillende prijzen.



Riante positie
Het einde van de bandbreedte-oorlog viel te verwachten. Voor de (V)DSL aanbieders is het einde een natuurkundig gegeven. In dit universum lukt het niet meer om op een economische wijze nog meer bits uit een koperkabeltje te persen. De glasvezelkabel naar ieder huis is de natuurlijke overtreffende trap, maar gravers zijn duur en gaten graven kost tijd. Kabelaanbieders zijn gezegend met een netwerk dat langer mee kan en zij hebben dan ook in de komende jaren een riante positie. Een eenvoudig aanbod met een minimum van 50 megabit internet is al genoeg om elke aanbieder van DSL te overtreffen. De consument prefereert altijd sneller internet boven langzamer internet, maar er is een afnemende meeropbrengst.



Waarop kunnen ISP’s dan gaan concurreren, nu bandbreedte niet meer het onderscheidende element is? Wij vinden de markt voor ISP’s vergelijkbaar met die voor LCD-tv’s. Veel groter kunnen de tv’s niet meer, dus richten de aanbieders zich op de integratie van internet, video on demand en andere functies. Ieder half jaar een nieuwe lijn met nieuwe features voor dezelfde prijs. Top of the line aanbieders kunnen iets meer vragen en iets achter de goedkope aanbieders lopen, maar meer dan een jaar achterstand wordt genadeloos afgestraft. In de breedbandmarkt zal dit hetzelfde zijn. Kabel kan een premie vragen ten opzichte van (V)DSL, maar veel zal dit niet zijn. Het uiteindelijke doel zal moeten zijn om de churn – het overstappen van klanten naar andere aanbieders --  tot een minimum te beperken. De duurste klant is immers een nieuwe. Om dit te bereiken is continue innovatie gewenst. Hoe kun je als ISP dan het beste innoveren?



Cloud services
Eén gedachte is om te kijken naar meer diensten, zoals online backup en andere cloud-services, een betere en op afstand programmeerbare televisiegids etc. Dit is een interessante lijn, en we kunnen aanraden om eens bij Free.fr te kijken. Zij bieden voor 30 euro een werkelijk fenomenaal triple play abonnement. Dat is inclusief gratis bellen naar 100 landen, met een keur aan interessante functionaliteiten, tot een privé IP-TV kanaal toe. U bent uw eigen live omroep, geen enkel probleem.



Toegang
Een andere gedachte is te kijken naar de essentie van een Internet Service Provider: de toegangsdienst. Toegang tot het internet, televisie en telefonie, tot jouw diensten, tot alles waar je voor betaalt en alles wat je gratis kunt krijgen. Anytime, Anyplace, Anywhere zou het devies moeten zijn. Het is daarbij irrelevant of die ISP een rol speelt bij het leveren van die diensten. Apple kan net zo goed video on demand leveren. Maar wat de over the top aanbieders nooit zullen bieden is de toegang.

Toegang is helaas veel moeilijker dan we denken. Het begint al in huis. Eenvoudig alle verdiepingen in een Vinex woning van draadloos wifi netwerk voorzien is niet triviaal. Eén access point is niet genoeg. Meerdere accesspoints met een naadloze overdracht van de een op de ander wordt niet eens ondersteund door huis, tuin en keuken access points. Een apparaat verbinden is niet zoals het steken van een stekker in het stopcontact. Je moet codes en instellingen weten en begrijpen, niet iets wat in een gemiddelde abonnee zonder hulp van het buurmeisje lukt. ISP’s kunnen dus het leven van hun klanten vereenvoudigen door het verbinden van apparatuur te faciliteren. Een printserver, een USB-schijf als gedeelde opslag, apparatuur voor zorg aan huis. Bijkomend voordeel: een klant die al zijn kabeltjes aan de set-topbox/kabelmodem heeft hangen is minder geneigd naar een ander te gaan.

Toegang buitenshuisToegang om het huis en buitenshuis is nog een stap moeilijker. Het gaat hier om verschillende vormen van toegang. Zo is de vraag waarom als we onderweg zijn we niet dezelfde gebruikerservaring kunnen hebben alsof we thuis zijn. Levert de toegangsleverancier een eenvoudig te gebruiken VPN bijvoorbeeld, zodat thuis en buiten één worden en de klant altijd alles kan doen wat hij thuis ook gewend is? Kan de klant bij de afgenomen diensten, zoals bijvoorbeeld de telefonie en televisie? Als telefonie toch VoIP is, doet dit het dan ook vanaf een laptop of mobiel? Of het uitgebreide TV-pakket? In de USA wordt nu gewerkt met een TV Anywhere-pakket, waarbij de gebruikers van dure TV-pakketten op reis via IPTV toch de programma’s kunnen bekijken waar ze voor betaald hebben, bijvoorbeeld de Amerikaanse NFL.


Wifi delen
Een andere vorm is toegang tot netwerken. Waar verbind je mee als je onderweg bent? Wat kan een ISP doen om die ervaring te verbeteren? Een optie die in Frankrijk en in Groot-Brittanië aangeboden wordt, is om het wifi-accesspoint dat in de modem ingebakken zit te splitsen en te delen met andere gebruikers van dezelfde aanbieder. Franse internetters hebben opeens toegang tot 4 miljoen Wifi-accesspoints. Door het scheiden van het verkeer worden Quality of Service, veiligheidsproblemen en vragen rond aftappen afgevangen. Het netwerk zal niet zo naadloos zijn als GSM/UMTS, maar daar waar het werkt is het wel direct sneller dan LTE. Roaming over andere wifi-netwerken in binnen- en buitenland zou het verhaal compleet maken.


Kortom, innovatie in de telecommunicatie is toe aan een nieuwe dimensie – die van verbreding en uitbreiding van het dienstenpakket, gericht op behoud van klant, ook buiten de directe omgeving van het aansluitpunt. Daar is nog veel waarde te creëren op het gebied van toegang, gemak en servicebeleving.

No comments:

Post a Comment